Publications

  • Scheibelhofer, E. (in print). Interpretive Grounded Theory: Limits and chances within the breadth of GT approaches.
  • Scheibelhofer, E. & Boese, M. (Eds.)(2024, in process): How do street-level bureaucracies shape migrant access to welfare? Current Sociology Monographs.
  • Holzinger, C., Scheibelhofer, E. & Draxl, A.-K. (accepted): Wenn grenzüberschreitende Mobilität und Sprachkenntnisse den Zugang zu sozialer Sicherheit erschweren: Fallstudien aus Österreich. In: Ratzmann/Borelli/Kurt (Eds.): Die Verknüpfung von Migrationskontrolle und Sozialpolitik in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Transcript.
  • Holzinger, C. & Draxl, A.-K. (accepted/minor revisions): “I don’t attribute that to the fact that I’m a foreigner”—Female CEE migrants in Austria and their perspectives on deskilling experiences. In: Barwick-Gross/Börner/Eigmüller (Eds.): Labor market related discrimination of women and migrants, Zeitschrift für Politik.
  • Holzinger, C. 2023. Migration und soziale Ungleichheiten. In: Dlabaja, C. et al. (Eds.), Aktuelle Ungleichheitsforschung. Befunde – Theorien – Praxis: Perspektiven aus der ÖGS-Sektion Soziale Ungleichheit. Beltz Juventa, Weinheim.
  • Amelina, A., Carmel, E., Runfors, A. & Scheibelhofer, E. (Eds.). 2020. Boundaries of European Social Citizenship: EU Citizens‘ Transnational Social Security in Regulations, Discourses and Experiences. Routledge.

Scheibelhofer, E., Holzinger, C. & Regös, E. N.: Navigating the labyrinths of transnational social security: experiences and meaning-making processes of EU migrants when accessing and porting social rights.

Regös, E. N., Holzinger, C. & Scheibelhofer, E.: When vicinity divides: transnational social security in the cross-border region of Hungary and Austria.

  • Draxl, A.-K., Holzinger, C. 2019, Sind manche Lehrkräfte mehrsprachiger als andere? Sprachbiografische Fremd- und Selbstpositionierungen von Lehrer/innen. In: Forster Vosicki, B. & Gick, C. (Eds.), IDT 2017: BRÜCKEN GESTALTEN – MIT DEUTSCH VERBINDEN ; Menschen – Lebenswelten – Kulturen ; Beiträge der XVI. Internationalen Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer. Bd. 2, Erich Schmidt Verlag, Berlin, 155-160.
  • Draxl, A.-K. & Holzinger, C. 2018. Beforschte Positionierungen, positionierende Forschung. In: Wegner, A., Dirim, İ. (Eds.), Normative Grundlagen und reflexive Verortungen im Feld DaF und DaZ. Budrich UniPress, Leverkusen.
  • Draxl, A.-K. 2015. Anerkennung sprachlicher Ressourcen im schulischen Kontext? In: Binder, S., Kössner, E. (Eds.), Erfahrungen teilen – Vielfalt erleben: Interkulturelles Mentoring und Mehrsprachigkeit an österreichischen Schulen. LIT Verlag, Wien ; Berlin ; Münster, Interkulturelle Pädagogok, Bd. 15, 92-108.